Izložbe mlade akademske slikarice
Vanje Trobić koja se od 20. do 29. rujna održala u galeriji PM u
zagrebačkoj Džamiji, bila je odličan povod za zanimljiv i
poticajan razgovor o autoričinom unutrašnjem pogledu na svijet u
kojem živi i kojeg propituje. U razgovoru saznajemo kakve ideje i na
koji način prenosi svojim slikama, kao i mnogo toga što određuje
vrlo specifični, vlastiti odnos spram umjetnosti i njegovoj ulozi u
podizanju svijesti o pitanjima na kojima se temelje osobni/ unutarnji
i kolektivni/vanjski svjetovi.
Reci mi nešto o samom nazivu
izložbe, kako je nastao?
Kao većina drugih, i ovaj je naziv
nastao spontano, sazrijevajući u spletu promišljanja ideje koja me
okupira i inspirativnih rješenja koje nalazim u drugim izvorima
(glazbi i književnosti).
Čitajući djela R.M.Rilkea naišla sam
na stihove “Kroz bića seže prostor jedinstveni, unutrašnji
prostor svijeta“ što me navelo da taj dio uključim u naziv
izložbe. Naime Rilke nas upućuje na važnost unutrašnjeg
putovanja, što mene posebno zanima. U tom smislu, unutrašnji
prostor svijeta naznačuje metafizičku sferu, mitsko mjesto koje nas
sve povezuje. Drugi dio naziva – Limbo/ Kristali vremena, naslovi
su serija radova koje su okosnica ove izložbe.
Izložba je podjeljena na dva pola,
koji se dijele na manje. Prvi je pol predstavljen triptihom Limbo,
Mjesto moći te portreti Cosmic dancers. Drugi predstavlja diptih
Vizije donjeg svijeta, slike Istočno nebo i U kristalnoj kući.
Možeš li reći zašto i na koji način? Serija crteža i kolaža
Kristali vremena na cijeli ciklus se nadovezuje i zatvara ga temom
vremena i sjećanja. Možeš li reći što pojedini ciklus i slike
koje ga predstavljaju sugeriraju kroz slike? Koja je njihova
simbolika?
Fire on the mountain |
Living on the riverside |
Overture to the sun |
Triptih Limbo čini središnju cjelinu.
Slike koje sadrži temelj su mog promišljanja o prirodi, pojedincu i
društvu. Tako slika Fire on the mountain predstavlja opasnost po
naše okruženje, naš dom – za svijet kao prostorno-vremensko
jedinstvo. Jelen koji je prikazan simbolizira bogatstvo tog svijeta,
a njegova rika vapaj za slobodom i upozorenje na prijetnju opasnosti.
Sljedeća u nizu, slika Overture to the sun simbolizira naše vječito
kretanje ka višem cilju i našu duhovnu dimenziju kojoj se uvijek
vraćamo, koliko god ju pokušavali ignorirati (sunce je život,
simbol povijesnih dimenzija). Living on the riverside slika je koja
zatvara triptih; predstavlja život čovjeka u zajednici, pripadnost
kulturnoj cjelini ali i otuđenost.
Limbo se pojavljuje kao simbolički
pojam atmosfere i stanja suvremenog čovjeka – bića zatočenog u
otjelovljenom kolektivu ljudskog stroja određenog materijalnim
sferama, u nemogućnosti individualnog izbora, otuđenog od prirode i
vlastitog bitka.
Diptih Vizije donjeg svijeta sljedeća
je veća cjelina. U naslovu, donji svijet simbolično predstavlja ono
sekularno, zemaljsko, primordijalno u čovjeku. Donji svijet je
"mjesto" u našoj svijesti u kojem se individualna psiha
susreće s primordijalnim arhetipskim strujama ljudskog postojanja i
prirode. Shodno tome, ideja duhovnog limba idejno je povezana s tiv
nivoom. Unutar te cjeline, slika Istočno nebo repetira temu povratka
prirodi, čistoću prirode u odsutnosti ljudskog postojanja, dok
slika U kristalnoj kući prikazuje pojedinca u proispitivanju
vlastitog postojanja.
Portreti iz serije Cosmic dancers
prikazuju djecu izjednačenu u otuđenosti, bez identiteta
svojstvenog pojedincu već novog čovjeka-stroja.
Serija Kristali vremena, nadovezuje se
na sve spomenute teme, zaokružuje ih i na svojstven način zatvara
temom vremena i sjećanja. Mahom se radi o svijesti koja se više ne
problematizira, ona jednostavno jest sama po sebi. Prema Jungu i
njegovom suvremeniku Mircea Eliade, to je znanje zapravo drevno,
iskonsko iskustvo pohranjeno i preživjelo u nesvjesnom modernoga
čovjeka.
Tvoj rad nastaje promišljanjem
nekih bitnih pitanja koja se tiču čovjekovih egzistencijalnih
pitanja, identiteta, otuđenja, sjećanja? Možeš li reći što te
motivira da ih propituješ kroz svoje slike?
Ne mogu objasniti zašto sam odabrala
baš medij slike, naprosto to najviše odgovara mom temperamentu. Kao
što neki pišu ili kroz neki drugi medij progovaraju, tako ja
slikam. Oduvijek sam htjela postići da posredstvom svojih radova
progovorim o stvarima za koje mislim da su vrijedne pažnje. Možda
zvuči idealistički, no nikad nisam mislila da time mogu „mijenjati
svijet“. To je jednostavno način na koji se trenutno najbolje znam
izraziti.
Tvoj rad i promišljanja obogaćena
su filozofskim načinom sagledavanja svijeta u kojem živimo. Da li
je takav način promišljanja potaknut radovima tuđih filozofskih
djela (kojih), umjetničnim radovima drugih umjetnika, nekim drugim
disciplinama poput psihologije i sociologije?
Naravno, moja su promišljanja potpuno
potkrijepljena literaturom, kao i glazbom, mnogočime a da nisam ni
svjesna. Ljubitelj sam djela Mircea Eliade i Bele Hamvasa, koje bi
izdvojila jer su postavili temelj mog promišljanja i prije nego sam
počela slikati. Od tada sam upijala sve srodno, s obzirom da me
oduševljava filozofska antropologija, mitologija, povijest kulture i
religije, duhovnost od iskona do danas. Također, inspiraciju ponekad
tražim i u popularnoj kulturi - glazbi folka i progresivnog rocka
70-ih.
U tvojem radu pojavjuju se tri
razine, koje možda najbolje opisuje triptih Limbo. Možeš li malo
približiti ideju razina koje s epojavljuju u tvojem radu i navedenog
triptiha. Kako je on nastao?
Tema triptiha Limbo triptiha zapravo se
provlači i kroz sve druge radove; pojedinom slikom u triptihu
prikazujem elemente našeg postojanja – prirode kao našeg
okruženja, razvoja pojedinca te života u zajednici. Cjelinu sam
oformila jer sam zaključila da su te teme neodjeljive. Možemo ih
pojedinačno razmatrati, no neprestano se prepliću te sam ih stoga
morala tako i prezentirati.
Unutrašnji prostor svijeta je tvoje
mitsko mjesto traganja koje nas sve povezuje. To je mjesto jako bitno
u tvojem radu. Možeš li ga malo pobliže objasniti?
Kao što sam već spomenula, donji
svijet odnosno unutrašnji prostor svijeta, mjesto je u našoj
svijesti. Podrazumijeva se da posjedujemo moć kojom do tog mjesta
možemo doprijeti i uspostaviti kontrolu nad vlastitim djelovanjem.
Stjecanje samosvijesti i odgovornost pojedinca nešto je što smatram
esencijalnim, pa tako traganje predstavlja usmjereno djelovanje.
U djelu Propast zapada Oswald Spengler
nas upozorava kako civilizacija neprestano teži i traga za
nedostižnim što čovjeka čini ultimativno tragičnom figurom.
Koncept traganja odnosi se na „vraćanje“ u iskon, rakapitulaciju
našeg postojanja. Mit o vječnom povratku priča je o budućnosti
ljudske vrste u okvirima njenog razvoja – povratka prirodi i
duhovnom putu, priča projicirana u bezvremenu budućnost, kako
Mireca Eliade navodi u svojim razmatranjima fenomena mita. Na taj
način i ja razmatram mogućnosti razvoja civilizacije te poziciju
čovjeka u krojenju kozmogonije budućnosti.
Tvoje su slike, čini mi se,
"očišćene" od viškova, nema prevelike naracije, a forme
na slici u funkciji su kodiranja tvojeg pogleda na stvarnost i na
stvaranje atmosfere. U prvom planu su jasno prikazani likovi
životinja i ljudi te ilustrirani elementi koji podsjećaju na
kompjuterski geometrizam, a priroda je neka kulisa koja kao da izmiče
u apstraktno, u monokromizam, u blijeđenje i nestajanje. Možeš li
nešto reći o navedenom, o tvojem stilu slikanja?
S vremenom sam slike odlučila
pročistiti jer smatram da promatrača treba osloboditi tereta
informacija kojima je danas svakodnevno okružen, a koje ga
sprječavaju da slobodno promišlja i doživljava viđeno. Na taj
način nastojim količinu informacija u slici svesti na minimum onih
koje su potrebne da potaknu asocijaciju. Smatram da je upravo razliku
između sadržaja i informacije potrebno naglasiti, jer često
svjedočimo tome da se količinom informacija zamjenjuje ili čak
dokida sadržaj. Slike na taj način funkcioniraju poput rebusa, što
na svojstven način upotpunjuje atmosferu vizije ili snoviđenja.
Izbjegavanjem mimetičkog, to jest
doslovnog opisivanja prostora, pospješuje se „izlaženje iz
vremena“, odmak od povijesnog konteksta i prošlosti, što
potvrđuje transpovijesni karakter slike. Baš zbog toga prostor sam
ne nalikuje ničemu prirodnom. Ljudsko viđenje prirodnog okruženja
ionako je određeno fiziološkim ograničenjima oka, to jest pogleda.
Pristup slici njegujem primjenom
alegorije i montaže, nemimetičkom strukturom jezika. Tako se u radu
tim tehnikama služim kao kolažem - u cjelokupnoj formi slike svi su
dijelovi izrazito plošni i neukorijenjeni u prostoru u koji ih
smještam, pa osim onih kolažiranih elemenata u tradicionalnom
značenju kolaža - ljepljenja printa ili papira u boji na podlogu,
na svoje slike gledam kao na megakolaže elemenata koji su porijeklom
iz različitih medija i izvorno iz posve nepodudarnih konteksta.
Imam dojam da je u slikarstvu
današnjice kombiniranje tehnike jako često među mlađim autorima,
te da je na neki način ono nužnost u smislu adekvatnog prikazivanja
neke ideje koja progovara o složenom, 4D vremenu u kojem živimo,
prepunom suprotnosti, obilja ali i svojevrsnog kaosa koji iz tog
istog obilja proizlazi. Tvoje su slike često spoj kombiniranih
tehnika, ne koristiš isključivo akvarel, ulje ili neku drugu
slikarsku tehniku. Možeš li nešto reći o tehnikama koje najviše
voliš koristiti u svojem stvaranju i zašto?
Neovisno o tome služe li se suvremeni
slikari tehnologijom današnjice kao alatom ili ju direktno
implementiraju u rad, smatram to legitimnim te se slažem da je to
odraz vremena u kojem živimo. I s tim ne mislim samo na slikarsku
tehnologiju, već i pristup internetu, uporabu kompjuterske grafike i
tako dalje...
Neovisno o podlozi, platnu ili papiru,
gotovo uvijek kombiniram slikarske i crtaće tehnike – akril,
kolaž, ink-jet print transfer i ulje. Od svih bi izdvojila ink-jet
print transfer koji je zapravo specifičan za moj rad. Otkrila sam to
sasvim slučajno, eksperimentirajući i poigravajući se
mogućnostima. Za razliku od tradicionalnog kolaža koji
podrazumijeva ljepljenje na površinu, ova mi tehnika omogućuje da
na podlogu prenesem (transferiram) samo tintu printa, bez papira.
Reci mi molim te nešto o likovima
djece, njihovim pogledima, o vodi s kojom su u kontaktu, u koju su
uronjeni, o njihovim jezovitim pogledima i zastavama i rasteriziranom
tijelu. Koja je simbolika iza navedenih prikaza?
Polazišna točka mog istraživanja
transhistorijski je prostor u kojem djeca, simbol promjene i
regeneracije, predstavljaju otuđenog i izgubljenog čovjeka u
neprestanoj potrazi za smirajem u kaotičnom svijetu. U opisanim
vizijama čovjek je, u odnosu na prostor i predmete u njegovom
okruženju bez individualnih specifičnosti, što je naglašeno
rasterom koji se doima rasplinutim i neopipljivim. Tako portretirane
osobe svedene su na isti nazivnik, a pojam identiteta postavljen u
prvi plan. Kao kontrast tome, motivi neljudske prirode, životinje
ili predmeti, opisani su precizno. Zastave koje djeca nose
predstavljaju njihov poriv da se ipak identificiraju u zajednici, da
ostvare pripadnost. Ne činimo li to svi, na ovaj ili onaj način?
Dječji pogledi, koliko god djelovali
iskvareno i jezivo, naglašavaju otuđenost čovjeka, kolektivnu
zaslijepljenost koju nas uče prihvatiti još od djetinjstva
propisanim načinima djelovanja i življenja.
Dodir s vodom uvijek uključuje obnovu;
vode rastvaraju, poništavaju, pročišćuju i obnavljaju. Akvatička
simbolika prisutna je u religijskim i svjetovnim tradicijama
oduvijek. Na taj način povezujem propitivanje samoga sebe, duhovni i
intelektualni rast pojedinca, sa poticanjem kvalitete života i
neprestanim obnavljanjem znanja i svijesti o vlastitom postojanju.
Likovi životinja, jelena imaju
istaknuto mjesto na nekim slikama. Zašto?
Kao što sam spomenula, u jednom sam
trenutku poželjela priču o čovjeku (pojedincu ili zajednici)
kontrastirati pogledom na svijet prirode. Motivi životinja
simboliziraju bogatstvo prirodnog svijeta, čistoću i nevinost, u
doslovnom smislu prirodnost. Također označavaju potrebu za
povratkom prirodi - prirodnim resursima i organskim, analognim
oblicima života. Ponegdje sam prikazala i ptice i vukove, no s
vremenom su prevladali motivi jelena i srna.
Neki od tvojih radova su vrlo
velikih proporcija, stječem dojam kao da me pokušavaju uvući u
svoj svijet i/ili naglasiti bitnost onoga što prikazuju, na neki
način djeluju kao prozor u svijet tvoje vizije stvarnosti odnosno
kao njegovo zrcalo. Da li velike formate odabireš spontano ili s
posebnom namjerom? Jesu slike velikih dimenzija na neki način
povezane sa tvojim street art pogledom na stvarnost, namjerom da se
posrednije stvori prisutnost umjetničkog pogleda na stvarnost
ispred, oko nas i u samim nama?
Velike formate uglavnom biram s
namjerom prezentacije u galerijskom prostoru. Načelno ne pristupam
odabiru formata slike zbog iskustva slikanja na zidnim površinama,
iako moje street art djelovanje dolazi kao šlag na torti. Te mi
prilike dopuštaju intervencije u prostoru i rad na vrlo velikim
površinama u čemu izrazito uživam, što ne znači da jednaku
pažnju ne posvećujem i manjim formatima slika. Moji radovi variraju
od minijatura 15x10 cm do velikih formata 210x180 cm.
Istovremeno mi je drago čuti da veći
formati promatrača obuzmu na taj način, prizivajući u svijet koji
slikam. To je svakako poželjno jer vjerujem da svi bolje reagiramo i
lakše se poistovjećujemo s onim što je u realnim dimenzijama.
S te strane je zahvalno intervenirati u
javni prostor, učiniti umjetnost dostupnom svima. Ako ništa drugo,
radim to s nadom da će oslikavanje ogoljelih fasada ili derutnih
prostora nekome uljepšati svakodnevicu. S vremenom možda približiti
i demistificirati umjetnički svijet široj populaciji. Sudjelovanjem
u projektima poput Muzeja ulične umjetnosti to se svakako potvrdilo.
Da li tvoje slike nastaju spontano,
pa njihov smisao u njima iščitavaš, dekodiraš naknadno ili
prethodnim sustavnim promišljam neke problematike ili motiva koji te
inspiriraju ili kroz međuodnos spontanog rada i razmišljanja? Kako
uopće izgleda tvoj kreativni work flow? Što ga potiče, što ga
koči?
Sve su slike do njihovog krajnjeg
izgleda pomno planirane, iako nisam sklona raditi skice, bar ne onako
kako se to od slikara očekuje. Skice ne crtam, već eventualno
pripremam u Photoshop-u kolažiranjem inspirativnih elemenata
(uglavnom fotografija) u koje ugrađujem te geometrijske grafizme. To
uglavnom činim tek nakon što skupim dovoljno bilješki misli i
zaključaka na određenu temu što mi uvelike pomaže stvoriti viziju
koju kasnije prenosim u sliku.
Nerijetko se nađem u situaciji da se
ne mogu određenoj ideji dovoljno posvetiti, pa me u tom smislu koči
niz uobičajenih svakodnevnih obaveza... no zato, kada radim,
preferiram izolaciju i cjelodnevnu posvećenost radu. Ponekad to ne
uključuje samo slikanje i crtanje, nego proces sazrijevanja ideje
promišljanjem i istraživanjem. Radim kod kuće pa sam neprestano
okružena time, što je u svakom slučaju dobro, no s vremenom
postane nezgodno jer zapravo neprestano radim to jest mislim o tome
(smijeh). Slikarstvo je samotnjački posao...
Ova je izloba u jednu ruku nastavak
izložbe Vizije donjeg svijeta, koja se u Zaboku održala početkom
godine. Paniraš li sljedećom izložbom propitivati pitanja koja su
okosnica i ove izložbe u PM Galeriji? Kada možemo očekivati neku
novu samostalnu ili grupnu izložbu s tvojim radovima?
Sve izložbe koje sam ove godine izvela
- „Vizije donjeg svijeta“, „Mjesta moći / S onu stranu zbilje“
i „Unutrašnji prostor svijeta: Limbo/ Kristali vremena“ – na
svojstven su način, poput ciklusa, zatvorile postojeću tematsku
cjelinu. Ne mogu govoriti o tome
Time ću se nadalje baviti, jer to tek
predstoji, samo znam da će mi trebati dosta vremena da rasčistim um
i pripremim nove materijale. Iskreno sam uzbuđena i jedva čekam
raditi dalje, iako mi za početak treba kratak predah jer je iza mene
godina neprestanog napornog rada i izložbi. Zato daljnje planove ne
bi definirala – prepustit ću to vremenu, nikad se ne zna...
Nema komentara:
Objavi komentar