Špenadlasti, apstraktni, amorfni
oblici metalnog (ne)nakita. Zatim, kristalići nanizani na ziherice,
ili pak metalni oblici na kojima kao da su ostali tragovi neke vunene
veste koja se kroz njih provukla. Neki su to od detalja na
zanimljivom nakitu, koji to je i nije u isto vrijeme a izrađuju ga
zaigrane ruke Petre Podnarčuk.
Petrin metalni (ne)nakit mi je se
sviđa jer je otkvačen, odvažan u svojoj zaigranosti, jer priča
neke zanimljive priče svojim nazivima, a ukupan dojam koji ostavlja
je pozitivna energija. Slijedi intervju s Petrom, koji otkriva nešto
više o njenom radu, idejama i motivaciji.
Kako si se odlučila baviti izradom
nakita u metalu? Što te je njemu najviše privuklo?
Prije osam godina nenadani višak
vremena zalutao mi je u svakodnevnicu te ga odlučih ukrotiti. Na
nagovor prijateljice upisala sam tečaj izrade nakita od plemenitih
kovina. Ubrzo sam se zaljubila u taj slojeviti, tada neznani proces
te preuredila kuhinju u priručni atelje, kupila najbolji brener na
svijetu i krenula u rušenje i građenje.
Što te najviše motivira i inspirira u oblikovanju nakita?
Proces izrade (ne)nakita je izrazito
slojevit, od ideje preko umnih kombinatorika do same realizacije.
Sveprisutne su male eksplozije koje dovode do novog, neistraženog,
neznanog.
Na to sve dodajte i utjecaj aktualnih
životnih priča i situacija i dobivate dinamiku i nepredvidljivost
koji vuku na još.
Sam koncept tvojeg nakita koji stoji iza naziva "Ovo nije nakit" sugerira nekonvencionalan pogled na nakitarstvo. Možeš li malo više približiti glavnu ideju koja stoji iza njega?
"OvoNijeNakit" nastaje igrom
slučaja i asocijacijama na nakit kakvog sam prije izrađivala,
pomalo robusnih oblika i nedorađenih linija. Međutim, tokom vremena
on se profilirao, ime je zaživjelo i sada su nerazdvojni.
Sviđa mi se da "ovoNijeNakit"
polako postaje nakit prepoznatljive forme i oblika, ne nužno samo s
dekorativnom svrhom. Glavni i odgovorni krivac je pak ljubav za
stvaranjem i radom, tako da se prsten ili ogrlica zapravo izgube u
prijevodu.
U izradi nakita voljela bih
"predstaviti" nakit kakav on tek može postati i time bar
malo zamagliti znane stereotipe koje vežemo uz nakit.
Tvoj metalni nakit ponekad upotpunjuješ neobičnim materijalima poput vune. Efekt je sjajan, no ono što me zanima je problem trajnosti mekših elemenata na nakitu? Da li si razmišljala o tome kako takav nakit treba više pažnje tijekom nošenja i pohranjivanja ili ti trajnost nakita uopće nije bitna? Da li je "igranje" s takvim neobičnim spojevima tvoje propitivanje vrijednosti same izdržljivosti kao kvaliteta koje su sadržane u primjerice zlatu i dr. materijalima koji su "izdržljiviji"?
Da, da! No, ta naoko mala filcana
grudica i nije tako “mala” - u potpunosti osvježi hladnu
strukturu, ali, s druge strane, iziskuje unaprijed dobro pripremljenu
metalnu bazu koja će se za nju "brinuti".
Ona izgleda kao dekor na površini, a
zapravo čini cjelinu s unutrašnjom strukturom, što omogućuje i
nesmetano nošenje i trajnost nakita.
Propitivanja kako funkcionira spoj
neklasičnih, mekanih materijala i metala za sada shvaćam samo kao
“igre bez granica”, udovoljavanje znatiželji i nezasitnoj mi
mašti koja mora okusiti baš sve.
Suvremeni nakit današnjice je u
potpunosti jedna velika individualna ekspresija koja ne koristi samo
plemenite kovine ili dragocjeno kamenje, već zavidno pleše s
plastikom, tkaninom, smolom, organskim materijalima, papirom,
polupanim tanjurima, akrilnim bojama, svilom, porculanom, željezom
pa čak i s animalnim “dijelovima”.
Tvoj nakit me podsjeća na jedan veliki playground, polje nebrojenih mogućnosti, zaigrani pogled djeteta koje ima neki svoj pogled na stvarnost i koje je usmjereno na stvaranje nekih drugačijih standarda i vrijednosti nakita? Neki tvoji radovi me podsjećaju na vesele i lake konstrukcije mobila ili ilustracije Joana Miroa. Imaš li neke uzore, primjerice u drugim umjetnicima, ne nužno onima koji se bave izradom nakita?
Mislim da trenutačno nemam omiljenog
autora, bar ne za kojeg znam.
Povodim se svime doslovno, mislim da ne
mogu točno odrediti nit koja me u nekom određenom radu inspirirala.
Stalno učim, listam, gledam, upijam i tražim, i to što stvaram
vjerujem da je proizvod sinergije svakojakog đumbusa.
No, voljela bih jednog dana iz te
hrpice izvući bitne detalje - pročistiti elemente i sagraditi neku
ultraturbomegaspektakularnu seriju.
U čemu najviše uživaš u procesu stvaranja nakita, što ti je najveći izazov?
Kada budući objekt i ja u našom
neverbalnom svemiru pronađemo zajednički jezik -
genijalno kliknemo, a svijet to
prepozna.
Kakav metalni nakit voliš nositi?
Nisam baš pristaša nošenja nakita.
Tu i tamo se zakačim na neke svoje Zihe, no to su uvijek one crne i
jednostavne. Znam prošetati i neki svoj prsten i tu moja
samopromocija doživljava kraj.
Možeš li izdvojiti primjer nekog
komada nakita kojeg si izradila a koji ti je najviše prirastao srcu
i objasniti zašto?
Nemam ljubimca, svakom se dam 100% i
bezuvjetno. Kao ljubav.
Iako, već mjesecima radim jedan prsten
inspiriran crnim, mirnim filozofom dubokog pogleda u formi garavog
psa. Zove se Rambo. I pravi je heroj. Želim da i prsten bude takav.
Miran, skuliran, stabilan i masivan. I nezaboravan.
Što te u najvećoj mjeri ispunjava osjećajem postignuća ili/i zadovoljstva u svojem stvaralačkom radu?
Kada komad usprkos svojim nepravilnim
oblicima i nedorečenim linijama tako divno biva u prostoru da se
pitamo kako je uopće bilo bez njega.
Postoje li neke neispunjene želje i planovi vezani za izradu nakita?
Uvijek. Želje i planovi u žena. Kao
ime nekog svjetskog bestsellera.
Nema komentara:
Objavi komentar