Ona obožava njegovu podatnost, njegovu reakciju na vatru, kiselinu i patinu. Fascinira je mogućnost oblikovanja iz hladnog i krutog medija- metala. Sandra Zubčić uživa u izradi "...so chic" umjetničkog metalnog nakita. Njezin moderan i ženstven nakit pruža priliku za uživanje u spoju izvrsne izrade, zaokruženih ideja, lijepog i osobnog stila i emocija koje iz njega proviruju.
Sandra
Zubčić izrađuje prekrasne komade nakita koji me oduševljavaju
ljepotom, svojim "urednim" izgledom, smislenim spojem
kompozicija, tekstura, boja i oblika. Njezin rad me privlači
zanimljivim idejama koje u svojem realiziranom metalnom obliku
izgledaju sjajno, usklađeno, profinjeno... jednostavno šik! S druge
strane, u backstageu, daleko od pogleda nekog budućeg vlasnika,
prethodi negraciozan proces rada nevidljiv na lijepo oblikovanom
metalu. U njemu je utisnuta "nevidljiva" vrijednost teškog
procesa rada i strast prema kreativnim izazovima.
Kako
si se odlučila baviti izradom nakita u metalu? Što te je njemu
najviše privuklo?
Iskreno,
moje namjere su bile sasvim drugačije kada sam odlučila krenuti s
metalom. Izradom nakita
bavim se već nekoliko godina i, kako to obično biva, krenula s
jednim medijem, pa drugim.
Uglavnom, tražite se, preispitujete svoje interese i mogućnosti.
Kod mene je početak bila polimerna
glina a za koju su mi bile potrebne metalne osnove različitih od
svih onih dostupnih na tržištu.
Zato sam odlučila svoje metalne osnove proizvoditi sama.
Ali
upoznavši što metal je brzo sam ga prigrlila kao moj primarni,
samostalni medij. Zašto?
Obožavam
njegovu podatnost, bez obzira što to možda ne izgleda tako na prvu
ruku. Obožavam njegovu
reakciju na vatru, kiselinu, patinu. Oblikovati nešto iz tako
hladnog i krutog medija, još
me uvijek fascinira. I što, bez obzira na to koliko želite vladati
procesom nastajanja nekog predmeta
obradom metala, uvijek ostane onaj mali element iznenađenja na
kraju. Osobno, jako volim
snažan i robustan nakit a metal mi to omogućuje.
Što
te najviše motivira i inspirira u oblikovanju nakita?
Motiviraju
me još uvijek neistraženi načini oblikovanja i izražavanja kroz
metal. Ne sramim se reći
da sam još uvijek na početku tog puta i svaki trenutak u kojem
naučim nešto novo izrađujući neki
novi komad za mene je veliki poticaj. A inspiracija? Ona je svugdje
oko mene. Ponekad se desi
i u najneobičnijem trenutku, pa je dobro da su mi papir i olovka
uvijek u blizini. Ili, pogled na
hrpu odbačenih metalnih dijelova na radnom stolu koji su se baš
nekako zgodno posložili.
Gledajući
tvoj moderan i ženstven nakit, uživam u spoju izvrsne izrade,
zaokružene ideje, lijepog
i osobnog stila i emocije koje iz njega proviruju. U tvom nakitu,
ponegdje naslućujem
inspiriranost elementima nakita drugih kultura. Možeš li opisati
svoj osobni doživljaj
svojeg metalnog nakita?
Hvala
ti lijepa na ovim komplimentima. Uvijek me iznova iznenadi reakcija
na moj nakit
jer
ga ja tako još uvijek ne doživljavam. Stvaram ono što mi se čini
lijepim bez ikakvih
predumišljaja.
Još uvijek na njega gledam kao na neki svoj mali uspjeh, savladanu
stepenicu u učenju.
Na
koji način si naučila izrađivati metalni nakit i kojim se
tehnikama služiš?
Krenula
sam s polimernom glinom pa se okušala u pletenju alkica, tzv.
chainmaille tehnici izrade nakita.
I kod jednog i kod drugog na internetu se može pronaći veliki broj
odličnih tutorijala po principu
„što-kako-sa čime“, pa je to bio i moj način učenja.
Internet
nudi odlične on-line upute i za obradu metala ali se nisam usudila
na taj način učiti. Tu se ipak
radi s vatrom, kiselinama, alatom ... metal ima svoje specifičnosti
koje je bolje upoznati uživo
uz nekoga tko vam može prenijeti porebno znanje. Zato sam upisala i
završila tečaj oblikovanja
suvremenog nakita kojeg na Pučkom otvorenom učilištu u Zagrebu
vodi Davor Šuk. Tečaj
je trajao nekoliko mjeseci, bio podijeljen u 3 stupnja i po mom
mišljenju pružio odličnu podlogu
za samostalni rad i razvoj dalje.
U
svojem se radu s metalom koristim tradicionalnim tehnikama izrade
nakita gdje metal
obrađujem
iskucavanjem, jetkanjem …patiniram ga … savijam (tzv. fold
forming tehnika). Pri tome
se koristim ručnim alatom i jedini alat na struju (ipak nešto) je
moja mala bušilica/polirka. Sam
nakit izrađujem od mesinga, bakra ili srebra ili kombinacijom nekih
od njih.
Postoji
li nešto u tvom procesu rada što ne voliš ili što te iscrpljuje?
Definitivno
je to fotografiranje gotovog nakita u pripremi za objavu na blogu, FB
stranici ili u
druge
svrhe. Nije direktno vezano uz samu izradu nakita ali je neki logični
slijed svega. Izrada nakita
je meni u usporedbi s time, igra. Stvarno mi je naporno
improviziranim šatorom za fotografiranje
uloviti najbolji kut, najbolju boju, najbolji prikaz .. a da sve ne
upropastim na kraju. Pa
onda slijedi onaj dosadni ali potreban dio odabira najboljih fotki,
prilagođavanja … voljela bi da
mi to ne oduzima toliko vremena.
U
čemu najviše uživaš u procesu stvaranja nakita, što ti je
najveći izazov?
Najbolji
trenutak mi je kada zalotane dijelove metala očistim i kada se počnu
nazirati konačne konture
novog para naušnica ili prstena. Tada mogu prvi puta odahnuti :).
Najveći izazov mi predstavlja
pretakanje skica ili ideja u glavi u metal. Pri tome paziti i na
tehničku stranu, da li je nešto
izvedivo ili kako nešto izvesti a da se ne nagrdi cjelokupni dojam.
Koliko
je teško stvarati metalni nakit i koliko ti vremena "oduzima"?
Kakakv je osjećaj
nositi
ono što izradiš ti, a kakav je osjećaj nositi nakit proizašao
ispod tuđeg čekića?
Zna
biti jako teških trenutaka. Metal obrađujete turpijanjem,
čekićanjem ili pak finim obradama koje
zahtijevaju mirnu ruku, koncentraciju. Jer, u protivnom, sav
dosadašnji trud ode u vjetar. A dok
to sve radite ima situacija kada vam dođe da sve ostavite … jer
ste već po stoti put isturpijali nokte
do kraja ili vam se puknuta pilica zabila u palac ... ili vam se
prsti grče od turpijanja tanke metalne
trake koje traje već satima a vi ne vidite kraj. Da, s velikom
sigurnošću mogu reći da je izrada
nakita obradom metala izuzetno težak posao. Fizički je naporan,
bučan, prljav ... a da o mirisu
kiselina ne govorim.
Vjerujem
da se sada može razumjeti kakav je to osjećaj zadovoljstva kada
umornim i umrljanim prstima
držite novi, sjajni prsten ili narukvicu. Koji onako lijepo
oblikovani na prvi pogled ničime ne
odaju sate i sate provedene nad radnom klupom. Slično je i s
nošenjem nakita jer se dobro sjećam
kako je nastao moj vlastiti ili znam prepoznati trud koji se krije u
onom tuđem.
Bez
obzira na to voljela bi da mi izrada metalnog nakita oduzme i više
vremena jer nisam u
mogućnosti
boraviti u radionici onoliko često koliko to želim … i koliko
ideja imam u skicama. Imam
svoj „normalni“ dnevni posao … obitelj … djecu …. i treba
to nekako uskladiti.
Koliko
ti se je teško odvojiti od nakita kojeg izradiš?
Uh,
još uvijek imam velikih problema s tim i morat ću poraditi na tome
Šalim se, vrlo rado
predajem
svoj nakit novim vlasnicima. Pogotovo kad im u očima ili u pismenoj
komunikaciji samnom
prepoznam iskreno oduševljenje. Moram priznati da mi je drago kada
osjetim da osoba nosi
moj nakit s jednakom pažnjom s kojom sam ga i ja stvarala. Onda znam
da sam napravila nešto
dobro i da je u dobrim rukama … pa mi je lakše :)..
Možeš
li izdvojiti primjer nekog komada nakita kojeg si izradila a koji ti
je najviše
prirastao
srcu i objasniti zašto?
To
je definitivno „Anin prsten“. Ana je moja 12-godišnja kćer koja
me jednog dana zamolila da joj
izradim prsten s mašnicom. Rekla sam da može, ali da ga mora sama
nacrtati i pomagati mi u radioni.
I tako je bilo. Čitav je dan strpljivo sjedila uz mene, mjerila,
brusila, čistila. I sada ga s ponosom
nosi.
Što
te u najvećoj mjeri ispunjava osjećajem postignuća ili/i
zadovoljstva u svojem
stvaralačkom
radu?
Kada
sasvim neočekivano moj prsten osvane na stranicama časopisa
posvećenog izradi
umjetničkog
nakita. Ili kada mi se obrate osobe i kažu kako su naišle na nakit
za kojeg su odmah znale
da je moj (pa samo žele provjeriti da nisu u krivu). To me posebno
veseli. Znači da sam uspijela
nakitu dati svoj potpis.
Svoj
nakit izlagala si na izložbama, a izrađivala si ga i za potrebe
filma. Tvoj je nakit
prisutan
i na webu. Koje su prednosti različitih načina prezentiranja nakita
široj publici?
Izložbe
su idealan način da se vaš rad vidi uživo, da vas se upozna osobno
kao autora. Angažmani poput
ovog mojega za film, vjerujem da su dobra preporuka za neki sličan
projekt u budućnosti. Internet
pak pruža bezbroj, uglavnom, besplatnih oblika predstavljanja koji
su vrlo zgodno osmišljeni
i dizajnirani. To je i način da se povežete s istomišljenicima s
ljudima koji dijele jednake
ili slične interese. Pomaže vam to u učenju, radu i, na kraju
krajeva, u promociji vašeg rada.
Da,
različiti oblici predstavljanja vašeg rada definitivno su neophodni
da bi vas se uočilo. Imate veće
mogućnosti doprijeti do različitih tipova publike. Kroz njih
dobivate i određenu povratnu informaciju
o vašem radu pa i kritiku.
Postoje
li neke neispunjene želje, težnje vezane za izrađivanje nakita?
Jednog
bi dana voljela imati radionicu u blizini stana s malim prostorom za
galeriju u kojoj bi s vremena
na vrijeme održavala nešto kao „dane otvorene radionice“.
Svatko tko bi bio
zainteresiran
mogao bi ući, opipati metal, poslušati zvukove rada, upoznati se s
nazivima alata i sirovina
ili se okušati u npr. iskucavanju bakrene narukvice.
A
zapravo mi je jedina želja da i dalje mogu svaki slobodan trenutak
provesti u radionici i da me još
dugo ne napusti osjećaj zadovoljstva pri pogledu na umrljane nokte.
No dobro, kakav zgodan
alat
ili dva također ne bi odbila :).
Nema komentara:
Objavi komentar