Kakav život želimo živjeti? Koje misli i osjećaje želimo pretvarati u osobnu stvarnost, potom i u stvarnost onih koji su s nama u doticaju? U našem najintimnijem centru, našem srcu, duši, što je to što nas zaista ispunjava osjećajima sreće i zadovoljstva? Što je to što nas pokreće, gradi, širi prostor percepcije u nama, rasteže osmjeh na našem licu, grije nam nutrinu, ispunjva nas osjećajem da smo tamo gdje trebamo biti?
Zašto mi je pogled skrenuo na tu
"običnu" stupnjevito-plavo pofarbanu dasku na kojoj
zagasito-crvenom bojom piše Atelier u Ulici Braće Vidulića na
broju 41, u Malom Lošinju? Namamila me je kao moljca na svijetlo :)!
U potrazi za lijepim, toplim, osobnim, pozitivnim daškom umjetnosti
skrenula sam s tipično turističke pravocrtne rute tipa "drito
na rivu". Bolje sam se zagledala u najobičniju fasadu na kojoj
je atelier čuvala jedna suncem okupana sasvim neobična maca. Baš
kao svaka prava domaća mačka i ova je imala sva obilježja mačjeg
klana, djelovala je mačkasto, samodostatno, ljupko. No to nije bilo
ono što me je privuklo u prostor čija vrata čuva. Prije je to
postigla njena prekrasna drvenkasta tekstura, plava od glave do pete
kao da je u lovu za Jerryjem upala u kantu punu indigo boje u kojoj
se namače hrpa tekstila spremnog za daljnju obradu. Iz te priče, na
prvi pogled maca je izvukla deblji kraj, ali s obzirom koliko je mene
razveselila i koliko će, uvjerena sam, uveseljavati druge, mislim da
je ispala baš onakva kakva treba biti.
Što da kažem više? Promolivši glavu
u njezin atelje, čudnovati i snoviti svijet pulsko-lošinjske
umjetnice Grete Catele ispunio me je Apsolutnom radošću. Možda
zvuči klišejasto i pretjerano oduševljeno, možda je i uvod u
priču o mojem osobnom doživljaju Gretinog umjetničkog svijeta malo
čunga-lungasto predugačak. No, kako bih stala u svoju obranu,
probat ću eventualno pretjerivanje u izražavanju opravdati
osjećajima koje je Gretin rad u meni probudio- osjećaj radosti,
sreće, ushita, topline. Osjećaje koje mogu usporediti s onim koje
bi vjerovatno pobudio jedan možda nekoć stvaran ili pak imaginarni
scenarij koji bi postao stvarnost- poskrivečko zavlačenje ruku u
vitrinu s bombonjerom "za ići u goste", šuškanje njenih
fensi zlatnih papirića koje odmataju inače nevine ruke moje
malenkosti i preplavljenost čoko-milinom zabranjenog "voća";
nošenje roze boje od glave do pete na hladan zimski dan; slušanje Tajči mjuze nakon vrtića na starom tatinom gramafonu; igranje
gumi-gumija u omiljenom parkiću; hruskanje kikirikija presvučenog u
debelo odjelo karamele u čoko-kekso-sneku i pijenje sokića iz mini
tetrapaka na slamku na prekrasan proljetni dan nakon što sam dobila
5+ iz školskog sastavka o tome što želim biti kad odrastem;
skakanje u novim tenesicama između loptica skočkica koje se
odbijaju svugdje ponaokolo; slavljenje ročkasa u društvu dvije
naj-frendice iz osnovnjaka; prisjećanje na činjenicu da me nakon
kišnog i hladnog jesenskog dana provedenog u školi doma čeka mama
s mirišljavim jabukama s cimetom koje se puše u pećnici i cvrlje
pjevajući "zgrabi me promrzlim prstima, rastopi me gladnim
ustima"; slušnje snježne tišine na vrhu snjegom zametenog
brda kod bake na selu dok kristalići snijega nježno sipe,
stvarajući prozirne biserčiće na prugastoj vunenoj kapici i vrhu
nezinog raskošnog i šarenog debelog cofleka; sjećanje na toplinu u
srcu dok me baka u kuhinjici, pokraj peći na drva, čeka s velikom
toplom šalicom domaćeg čaja od nevena i majčine dušice koji su
ukrašavali njezin ljetni vrt. Itd.
Mogla bih nabrajati do preksutra sve
lijepe osjećaje, misli i nizati slobodne asocijacije koje u meni
budi rad zaigranih ruku mlade umjetnice Grete Catele. Osim što sam
željela podijeliti svoje oduševljenje njezinim dijelima, htjela
bih malo konkretnije približiti nju, njezin umjetnički svijet i
njezina djela. Osim zavirivanja u fotogaleriju s njezinim prekrasnim
radovima predlažem vam da pročitate intervju s umjetnicom.
---------------
Reci mi Greta molim te kako nastaju
tvoja dijela, što ih inspirira?
Mislim da bi najtočnije bilo kada bi
rekla da moja dijela nastaju svakodnevno. Ipak, možda najviše dok
šetam sama sa svojim psom ili sjedim uz more i gledam daljinu i
slušam tišinu, zvuk valova... Tada se u meni događaju neopisivi
osjećaji. Dolazi neki osjećaj mira ili pak nemira koji sa sobom
nosi misli ispunjene daljinom, pitanja; što postoji iza svega, kuda
putuju oni brodovi, danas su tu, a sutra, a more tako duboko,
beskrajno, kakve tajne skriva...
Današnje vrijeme, svakodnevni život,
ljudi u njemu, kad izađem na ulicu osjećam kao da se izgubim u
nekom kaosu. Svi jure, žure negdje, pričaju na mobitele, traže
nešto, ali što to zapravo ni sami ne znaju. Toliko puta u mnoštvu
ljudi, ja se osjećam sama. Moje misli otputuju na neko mirno, daleko
mjesto. No ipak postoje momenti u svakome danu koje poželim stisnuti
u šaku i zadržati u sebi zauvijek. Trenutak jeseni, kada lišće
pleše na vjetru prije nego legne na tlo, bljesak sunca na moru, kao
listići zlata koji svjetlucaju... Toliko ima ljepote oko nas, samo
ako malo zastanemo i pogledamo oko sebe.
Zašto biraš kao medij u svojem
radu drvo? Koje materijale i likovne tehnike koristiš za svoje
sliko-skulpture i koje su ti najdraže?
Drvo biram jer je toplo, nježno.
Naplavljeno drvo od kojeg radim gotovo sva svoja dijela biram jer je
ono za mene posebno, poetično, drvo kojeg je more svojim "rukama"
obradilo, drvo koje ima svoju priču. Putovalo je dugo da ga ja na
nekoj plaži pronađem, odnesem kući i udahnem mu novi život. Što
se tiče drva kao materijala za moj rad, tu stvarno postoji cijela
priča.
Oduvijek se osjećam jako povezna s
morem. Ponekad mislim da je more učinilo od mene ovakvu sanjarsku
osobu kakva jesam... a kroz ta stara, odbačena drva ja dio tog
sanjarskog svijeta mogu približiti svim ljudima.
Ne želim stvarati neku umjetnost o
kojoj će pojedinci moći filozofirati, a neki ništa neće
razumjeti. Ja želim stvoriti svoju umjetnost, a to znači da želim
svoj život, svoja najljepša sjećanja, svoju radost zaustaviti na
tren u svojim radovima.
Uz stvaranje svojih umjetničkih
djela baviš se i predavanjem vezanim za umjetnost. Postoji li za
tebe život izvan umjetnosti? Što radiš kada se ne baviš
umjetnošću? Kako si odlučila baviti se ovime čime se baviš? Koje
je tvoje formalno umjetničko obrazovanje?
Za mene ne postoji život izvan
umjetnosti. Ne smatram da je umjetnost ili rad na nekom radu posao u
klasičnom smislu riječi, jer onda bi to bio posao od 24 sata
dnevno. Ja ako ne radim na nekom radu, onda smišljam ideje za neki
novi. Obožavam raditi ovo što radim. Osjećam da mi to daje neki
smisao, gledam na stvari iz druge perspektive, promišljam o svijetu,
o stvarima koje me okružuju. To nije posao, to sam ja. Mislim da
zaista nisam ja ta koja se odlučila baviti ovim, već je to nešto
što je oduvijek bilo u meni.
Moj je izbor sljedio srce, nakon
osnovne škole upisala sam srednju školu primijenjenih umjetnosti i
dizajna, koju sam završila kao kiparska dizajnerica, a potom je
odmah usljedila akademija primijenjenih umjetnosti koju sam završila
kao profesorica likovne kulture.
U jednom sam intervjuu pročitala da
ti je jedna od najdražih izložbi bila ona Marca Chagalla. Zašto?
Možeš li podjeliti svoje misli vezane za još neke umjetnike koje
cijeniš, voliš, koji te intrigiraju, inspiriraju i sl.?
Izložba Marca Chagalla bila mi je
zaista posebna. Volim njegov rad, a naći se uživo među njegovim
djelima neopisiv je osjećaj. Njegove su slike nekako sjetne, prožete
jakim osjećajem, pomalo nadrealističke, pričaju neku priču koju
svatko može pročitati kako želi, ali samo umjetnik zna kako ona
zapravo ide. Jednostavno predivno!
Naravno tu je i Van Gogh i njegov
ekspresionizam, ti brzi, nemirni potezi kista, debeli nanosi boje,
svako platno kao da je premalo za energiju koja vrišti sa slike.
Pomalo je teško izdvojiti nekog umjetnika, jer svaki je uveo nešto
svoje, neku novinu koja je ostala inspiracija umjetnicima do
današnjih dana.
Lijepa u svojoj jednostavnosti mi je
tvoja poruka "slijedi svoje srce". Zašto baš srce a ne
razum ili nešto treće?
Kada nas vodi samo razum, obuhvaćamo
situaciju oko nas racionalno, realno, razmišljajući o situacijama i
monolozima pokušavamo predvidjeti svoje i tuđe reakcije, testiramo
sve moguće opcije, biramo lakše puteve, a zaboravljamo da su naši
osjećaji smješteni u grudima. U našem malom srcu sve počinje.
Svaki osjećaj. Tu stanuju toplina, ljubav i mir, ali i tuga i bol.
Ne možemo uvijek biti sretni, i tuga nas oblikuje. Mislim da bismo
trebali biti u kontaktu s onim što zaista osjećamo, kako bi mogli
pronaći svoj put i ići prema onom što nas stvarno čini sretnima.
Koliko ti je bitno imati svoj
atelje, prostor u kojemu radiš i izlažeš svoja djela? Kako je
došlo do njegovog nedavnog otvaranja u Malom Lošinju? Nakon 14.
rujna atelje zatvara svoja vrata. Kakvi su ti daljnji planovi vazani
za izlaganje tvojih radova, gdje ćemo ih moći vidjeti?
Ovo je prva godina da sam otvorila svoj
vlastiti atelje u kućici moje najdraže none u kojoj sada živim ja.
Presretna sam radi toga! To je bio moj san. Imati jedan mali
prostorčić u kojem će moji radovi dobiti svoje mjesto, biti svi na
okupu i stavljati osmijeh na lice ljudima koji ih dođu vidjeti.
Sada, kako se polako približava jesen, atelje se zatvara, kako bi
ja, polako mogla realizirati sve nove ideje, jer volim da se svakom
radu posvetim kao da je prvi kojeg stvaram. Zimi se moji radovi mogu
pronaći u nekim galerijama u Puli i Rijeci, a uskoro možda i u
Zagrebu.
Primjetila sam da dosta izlažeš na
handmade festivalima, no tvoji radovi bili su izloženi i na
izložbama. Možeš li prenjeti djelić svojih dojmova vezanih za
jedan i drugi vid izlaganja radova?
Pa i jedno i drugo ima svojih čari. Na
handmade festivalima upoznate puno ljudi, raznih kreativaca,
razmijenite ideje, to je ukratko doza kreativnosti na jednom mjestu.
Mislim da bi takvi festivali trebali biti češći.
Izložbe su drugačije, ali osjećaj je
divan. Izložbu duže spremam, pokušavam stvoriti neku svoju priču,
da radovi prate jedan drugog, a kada sve to vidite postavljeno u
jednom prostoru pod reflektorima, jedan rad do drugog, e tada se
osjećam potpuno, kao da sam uspjela napraviti svoju vlastitu bajku
koju mogu predstaviti ljudima. Kao da time mogu reći, život može
biti san!
Što misliš o prezentaciji
umjetnosti općenito preko weba?
Mislim da se danas previše toga
stavlja na internet, nisam baš pobornik toga. Ima puno ljudi koji
nemaju vlastite ideje pa gledaju fotografije tuđih radova i kopiraju
u komercijalne svrhe, Nažalost, danas isto tako ako nisi na
internetu, kao da te nema uopće, ali mislim da onaj tko želi doći
do tebe pronaći će način da te nađe bilo kako.
Da li ti je teško odvojiti se od
rada koji prodaješ?
Jako, jako mi je teško odvojiti se od
rada koji mora ići dalje. Stvarno je. Svaki rad je prilično
intiman, u svakog unesem dio sebe, dio mojih sjećanja, osjećaja,
svaki ima svoju priču... Zato mi je još više drago što sada u
svom ateljeu mogu upoznati osobu koja ga kupuje, pa promatram kako se
netko odluči uzeti baš taj ili onaj drugi, kao da se pomalo zaljubi
u njega, podsjeti ga na nešto i to mi olakšava prodaju. Kada znam
da moj rad odlazi u neki topli dom, dragih ljudi. Tada osjećam mir.
Za sada si izlagala, ako se ne
varam, u Istri i u Malom Lošinju. Da li će i šira hrvatska publika
imati priliku upoznati se s tvojim radom na nekoj izložbi,
primjerice u Zagrebu?
Do sada sam se kroz izložbe imala
priliku predstaviti Istri i Primorju, a nadam se da ću krajem ove
ili kroz sljedeću godinu moći i Zagreb upoznati sa svojim radom.
Mislim da bi se tvoji radovi osim na
zidovima kuća i stanova jako lijepo uklopili i na zidovima vrtića,
škola, igraonica, na trgovima, ulicama, na dječjim odjelima
bolnica, u dječjim domovima, u knjižnicama, u izlozima knižara,
kao scenografija na kazališnim daskama i sl. Što misliš o ideji da
umjetnost bude više djelom svakodnevnog života, prostora kojima se
krećemo? Na kojim mjestima bi se, po tvojem mišljenju, tvoji radovi
najbolje uklapali i koliko ti je uopće bitno gdje svoj novi dom
nalaze tvoja kupljena djela?
Svakako bi umjetnost trebala više biti
dio našeg svakodnevnog života. Pa ona čini život ljepšim.
Mislim da bi se moji radovi jako dobro
uklopili u navedenim mjestima. I kao što sam već rekla jako mi je
bitno da pronađu neki dragi dom, jer stvoreni su da odvedu ljude,
bar na tren, u neke ljepše dane.
I za kraj, postoje li neke
neispunjene želje glede tvojeg umjetničkog stvaranja?
Želje uvijek postoje. Na nama je da ih
pokušamo ispuniti sami sebi. To nas vodi svakoga dana naprijed.
Nema komentara:
Objavi komentar