Nadrealno dugački redovi pred Klovićevim dvorima na zagrebačkom Gornjem gradu na otvaranju izložbe Pabla Picassa daju naslutiti da postoji glad za umjetnošću i prestižem koji posjetitelji galerija žele utažiti. U kojoj mjeri je riječ o gladi za umjetničkim ostvarenjima a u kojoj mjeri o proždrljivosti zadovoljenja potrebe ega mislim da nema prevelike potrebe debatirati. Ne pamtim kada je zadnji put neka izložba pobudila toliki interes javnosti. Ono što me još više iznenađuje nije toliko društveni kontekst u kojem se rađa takav interes, niti zašto baš Picasso, nego sumanuta potreba da se odmah i sada, dakle na samom otvorenju, “uživa” u djelima velikog umjetnika. Kojeg, ruku na srce, malo tko razumije.
No dobro, možda sam ja propustila neki
ekstatičko-nezaboravni doživljaj koji nudi dobitna kombinacija
disanja na škrge, znojnog “rukovanja” ramenima, splet
ekstravagantnih parfema i prizemnijih tjelesnih mirisa, dok mi oči
uživaju u unašanju u dubinu začudnih umjetničkih dijela.
Konzumiranje umjetnosti očito nikada nije bilo na većoj cijeni.
Doduše mogući razlog gužvama uoči otvorenja je i besplatan ulaz,
no za većinu nadobudnih posjetioca nekako sumnjam da je to slučaj.
Izložba je postavljena kronološki,
dajući uvid u razvojne periode ovog umjetnika od tinejdžerskog doba
pa sve do smrti. Između slike s početka izložbe “Bosonoge
djevojčice” koja je nastala u maniri tradicionalnog slikarstva pa
do njegove posljednje ekspresivne slike “Nedjelja” koju je
završio prije smrti, prikazan je presjek raznih stilskih perioda;
plavog i ružičastog razdoblja, protokubizma i sintetičkog kubizma,
faze Afričkih utjecaja, klasičnog razdoblja, nadrealističke faze
pa sve do njegovih kasnijih radova.
U svakom slučaju propustiti pogledati
ili bar promisliti o fenomenu Picassa bila bi šteta, budući da se
za rijetko kojeg umjetnika modernog doba može reći da je pobudio
gotovo bezvremenski
interes javnosti, no s druge strane i dosta
nerazumjevanja. Umjetnik je koji je oduševljavao i dan danas
oduševljava iz brojnih razloga. Tvorac je kubizma, kolaža i ono
najbitnije, novog pogleda na umjetnost i umjetničko stvaranje uopće.
Stvaralačku vitalnost nije gubio niti u posljednjim godinama života,
već je radio s još većim i do tada neviđenim elanom i slikarskom
slobodom.
Riječ je o iznimno plodnom autoru koji
je bio iznimno svestran, talentiran, revolucionaran i iznimno
nekonvencionalan. Njegova ostavština broji najmanje 50 tisuća
dijela, pa se radi vjerovatno o jednom od najproduktivnijih umjetnika
uopće. No ta brojka sama po sebi ne bi mnogo značila da nije
potkrijepljena svim elementima koji njegovu umjetnost čine vrijednim
dokumentom u povijesti umjetnosti.
Njegov talent vidljiv je od najranije
dobi kada je s lakoćom slikao u maniri tradicionalnog slikarstva,
pokazujući vještinu slikarskog ovladavanja stvarnošću. Prikazi
koje je već tada slikao karakterizira realističnost prikaza, vješto
vladanje perspektivom, proporcijama itd. Prikazi tema koje je
14-godišlji Picasso naslikao odišu ozbiljnošću i gotovo
sugeriraju da je autor slika ozbiljan, stari majstor koji je svoj
zanat pekao cijeli život. Da je umjetnik tada ostao na platformi
akademskog klasičnog slikarstva, povijest umjetnosti vjerovatno bi
ga pamtila kao još jednog talentiranog slikara koji hoda više ili
manje utabanim stazama nekih njegovih prehodnika i uzora.
No put ovog umjetnika predstavljao je
put u osvajanje još neotkrivene zemlje- promjenjive, sveobuhvatne i
istovremeno vrlo osobne percepcije stvarnosti u koju je uvijek bio
uronjen. Neki umjetnici vještije ili manje vješto nastoje
reproducirati stvarnost vidljivu prosječnom oku gledatelja. Stilskim
konformizmom, većom ili manjom realističnošću prikaza,
manipuliranjem simbolikom slikarskih elemenata ili na neki drugi
način, često se dodvoravaju vlastitom egu i egu konzumenta
umjetničkih dijela. “Objektivna” preslika stvarnosti nudi
prividno shvatljivu, mainstream istinu koja umjetniku i gledatelju
pruža užitak koji proizlazi iz sigurnosti, nepropitivanja i
nepomicanja granica vidljivog, shvatljivog, imaginativnog.
Picasso je operirao na jednoj
drugačijoj frekvenciji. Imao je svoju filozofiju koja je u sebi
utjelovljavala atribute otvorenosti, radoznalosti, fleksibilnosti,
bujne imaginacije, nekonvencionalnosti. Oni su morali rezultirati
nečim do tada neviđenim i posebnim – novom umjetnošću koja je
dinamična i sveobuhvatna, čija estetika proizlazi iz totalno
drugačije filozofije stvaranja i prikazivanja svijeta ideja,
stvarnosti i njihovih biti.
Sredinom prošlog stoljeća jednom je
prilikom za svoj način slikanja koji je teško razumljiv publici
rekao da je on rezultat njegovih misli. Pritom je dodao kako bi
podilaženje publici u svrhu uživanja u činjenici da bude shvaćen
predstavljala uvredu za tu istu publiku. Za njega slika nije
unaprijed osmišljena i određena. “Dok je stvaraš, ona slijedi
tvoje misaone procese. Jednom kada je napravljena, mjenja se još
više, ovisno o stanju uma gledatelja. Slika živi svojim životom
poput živog bića, proživljavajući promjene koje nameće
svakodnevica. To je u potpunosti prirodno budući da slika živi
jedino kada je neka osoba gleda.” To je njegov pogled na proces
slikanja i njegov rezultat. Riječ je o dinamičnom procesu punom
iznenađenja, nepredvidivih smjerova i slobode.
Slika kao rezultat takvih procesa ne
nameće neki svoj smisao, formu i estetiku, već je ona sadržana u
oku promatrača, tj. njegovoj subjektivnoj interpretaciji koja može
varirati i mijenjati se. U tom načinu pogleda na kreativni proces
moguće je uvidjeti Picassovu širinu i nekonvencionalnost pogleda na
bit slikarstva ali i cjelokupno njegovo stvaralaštvo.
Nadrealno
dugački redovi pred Klovićevim dvorima na zagrebačkom Gornjem gradu na
otvaranju izložbe Pabla Picassa daju naslutiti da postoji glad za
umjetnošću i prestižem koji posjetitelji galerija žele utažiti. U kojoj
mjeri je riječ o gladi za umjetničkim ostvarenjima a u kojoj mjeri o
proždrljivosti zadovoljenja potrebe ega mislim da nema prevelike potrebe
debatirati. Ne pamtim kada je zadnji put neka izložba pobudila toliki
interes javnosti. Ono što me još više iznenađuje nije toliko društveni
kontekst u kojem se rađa takav interes, niti zašto baš Picasso, nego
sumanuta potreba da se odmah i sada, dakle na samom otvorenju, “uživa” u
djelima velikog umjetnika. Kojeg, ruku na srce, malo tko razumije. -
See more at:
http://www.transmeet.tv/picasso-u-zagrebu-masta-koja-je-radila-svasta/#sthash.ezfinnVT.dpuf
Nadrealno
dugački redovi pred Klovićevim dvorima na zagrebačkom Gornjem gradu na
otvaranju izložbe Pabla Picassa daju naslutiti da postoji glad za
umjetnošću i prestižem koji posjetitelji galerija žele utažiti. U kojoj
mjeri je riječ o gladi za umjetničkim ostvarenjima a u kojoj mjeri o
proždrljivosti zadovoljenja potrebe ega mislim da nema prevelike potrebe
debatirati. Ne pamtim kada je zadnji put neka izložba pobudila toliki
interes javnosti. Ono što me još više iznenađuje nije toliko društveni
kontekst u kojem se rađa takav interes, niti zašto baš Picasso, nego
sumanuta potreba da se odmah i sada, dakle na samom otvorenju, “uživa” u
djelima velikog umjetnika. Kojeg, ruku na srce, malo tko razumije. -
See more at:
http://www.transmeet.tv/picasso-u-zagrebu-masta-koja-je-radila-svasta/#sthash.ezfinnVT.dpuf
Nema komentara:
Objavi komentar